composer talk with Kalaisan Kalaichelvan
|
@ Banff Centre for Arts and Creativity, Canada |
commissioning & performing
|
composer talk with Kalaisan Kalaichelvan
|
@ Banff Centre for Arts and Creativity, Canada |
ABOUT
David Lang (VS, 1957) is een van de meest opvallende componisten van zijn generatie, medeoprichter van het Amerikaanse ensemble Bang on a Can en een pionier in het verkennen van de grenzen tussen genres. Zijn werk kenmerkt zich door een indrukwekkende mix van diepgang, helderheid en complexiteit, met een onmiskenbare drang om de conventies van de klassieke muziek te doorbreken. Langs composities zijn geladen met emotie, variërend van de hypnotische tot de onheilspellende, altijd met een intense directe kracht die zowel de uitvoerders als het publiek uitdaagt. Lang heeft een uitgebreide catalogus voor stem, wat deze avond bijzonder maakt, want we richten ons volledig op zijn vocale muziek. Een van de hoogtepunten van het concert is Let Me Come In, een werk dat deel uitmaakt van een serie die Lang de afgelopen jaren heeft geschreven, waarin hij verschillende literaire filters toepast op de tekst van het bijbelse Hooglied. Dit werk start met een vers uit de King James-vertaling, waarin de vrouw wacht op het geklop van haar geliefde. Lang onderzoekt in Let Me Come In niet alleen de spanning van wachten, maar ook de kracht van vertalingen, misinterpretaties en culturele verschuivingen die de betekenis van de tekst beïnvloeden. Voor EMC is David Lang een perfecte match. Zijn vermogen om de grenzen van muziek en interpretatie te verkennen, sluit aan bij de kernwaarden van EMC: het doorbreken van conventies, het benadrukken van de technische mogelijkheden van de musici, en het verkennen van de diepere lagen van de menselijke ervaring.
ABOUT
The Street is een muzikale verkenning van de intense symboliek en het emotionele gewicht van de kruisweg, waarbij elk van de veertien bewegingen een eigen karakter draagt. Dit stuk combineert Muhly's moderne compositiestijl met de poëtische teksten van Alice Goodman, die inspirerende aanwijzingen geven voor elk muzikaal gebaar. De harp is in dit werk niet alleen een instrument, maar symboliseert ook de fysieke last van de kruisweg. Muhly omschrijft de harp als een menselijke aanwezigheid, met elke noot en beweging een echo van de gebeurtenissen uit het Passieverhaal. Muhly beschrijft de harp als een wezen dat zowel kwetsbaar als krachtig is: het formaat, bijna dat van een mens, en de spanning in de snaren brengen de lijdensweg op een voelbare manier dichtbij. Stef Van Vynckt is een Belgische harpist die de expressieve grenzen van de harp verlegt, van verfijnde texturen tot krachtige, schurende klanken en rauwe, punk-geïnspireerde energie. Zijn samenwerkingen met vernieuwende stemmen in de nieuwe muziek—waaronder Dai Fujikura, Leilehua Lanzilotti, Christopher Cerrone, Alexander Schubert, Elena Rykova en Jason Eckardt —blijven de hedendaagse harp opnieuw definiëren. Met optredens bij ensembles zoals Ensemble Modern en op gerenommeerde podia en festivals, waaronder Bang on a Can's LOUD Weekend bij MASS MoCA, Classical:NEXT en cresc… Biennale für aktuelle Musik, brengt Stef een onbevreesde, gedurfde benadering naar elk project. ABOUT
Extended Music Collective presenteert Translating Myself and Others, met wereldpremières voor fluit, cello en harp van onder andere Pulitzer Prize finaliste Leilehua Lanzilotti en Jason Eckardt. Leilehua Lanzilotti’s compositie, Translating Myself and Others, is geïnspireerd door het gelijknamige boek van Jhumpa Lahiri. Het werk verkent thema's als verbondenheid, ballingschap en de complexe metaforen van vertaling – niet alleen in taalkundige zin, maar ook cultureel. Elk deel van de compositie is gebaseerd op een unieke invalshoek uit Lahiri’s boek, zoals "deuren openen en sluiten" of "experimenteren met kwetsbaarheid". Lanzilotti slaat met innovatieve technieken en klanktexturen bruggen tussen de instrumenten en verkent wat vertaling betekent in muziek. Jason Eckardt’s werk, Between the sphinx and the bank vault, there is a taut thread that pierces the heart of all poor children, is gebaseerd op Federico García Lorca’s gedicht Danza de la muerte. Dit gedicht, geschreven in 1929 tijdens Lorca’s verblijf in New York, reflecteert op de beurscrash en de Grote Depressie. Eckardt vertaalt Lorca’s emotionele beelden naar een krachtig geluidslandschap, waarin de spanningen en echo’s van het verleden een hedendaagse urgentie krijgen. Deze werken bieden een boeiende reflectie op vertaling, geschiedenis en de menselijke conditie, gepresenteerd in vernieuwende kamermuziek.
ABOUT
David Lang (VS, 1957) is componist en mede-oprichter van het Amerikaanse ensemble Bang on a Can. Zijn muzikale creaties hebben de neiging om de grenzen tussen genres te doorbreken, en Death Speaks is geen uitzondering. EMC creëert een frisse interpretatie van Death Speaks, in samenwerking met de componist herwerkt voor harp, piano, cello en sopraan. De componist, doordrenkt van de hedendaagse muzikale scene, benadrukt zijn verbinding met het verleden, vooral met de werken van Schubert. Lang werd geïnspireerd door het verhaal van Het meisje met de zwavelstokjes van Hans Christian Andersen en de structuur van Schuberts Tod und das Mädchen. Death speaks geeft een stem aan het personage van de dood. Ondanks de donkere thematiek belooft het een troostende ervaring te zijn. We creëren de intieme sfeer die doet denken aan de setting van een jazzclub met ‘comforting’, ‘lovesong-like lyrics’. Langs reflecties over de dood als personage, dat ons in onze eigen taal vertelt wat we in de wereld na dit leven kunnen verwachten, weerspiegelen de diepte en gelaagdheid van Death Speaks. Zijn verkenning van de gesprekken tussen de levenden en de dood brengt een eigentijdse dimensie, passend bij de huidige muzikale sensibiliteit. EMC, met zijn reputatie voor het kleuren buiten de lijntjes en het omarmen van diverse muzikale genres, belooft een boeiende uitvoering waarin Death Speaks tot leven komt in een nieuw en uitdagend klanklandschap. Het ensemble omarmt niet alleen de muzikale erfenis van Schubert maar trekt ook de lijn door naar de moderne tijd, waar indierock de gevoeligheid van de klassieke muziek omarmt.
ABOUT
la pluie pleure effleure ce qu’il y a de plus haut trace les chemins que tant d’autres ont empruntés recouvre d’un voile les arbres aimés, ceux qui murmurent des mélodies sacrées dans le silence la montagne chante les lignes du vent la douceur de la terre qui absorbe chacun de nos pas nos poumons qui s’accordent dans l’immensité sur laquelle tant d’âmes ont veillé celle qui cueille, celle qui sème, celle qui fait naitre ce qui nous ai prêté Marie Lévêque
ABOUT
It's been far too long, my dear is an ode to fragility and brokenness. The first half of the piece is a soundscape of sweet harp clusters, a slightly sinister buzzing vibraphone, a repeated piano descent that slowly comes to seem eternal, and a cello that is trying it's best to speak and make sense. While a sort of progress can almost be perceived over this section, there is a sudden shift halfway through that transforms the piece into a sweet lullaby. But the inevitability of the piano still lurks in the background, preventing the music from becoming the most extreme and saccharine version of what it can be. In doing so it adds depth, sincerity and an almost pathetic quality that breaks the heart. |
ABOUT
Met Last Call benadert het Extended Music Collective de klimaatproblematiek vanuit een muzikaal artistiek perspectief. Aan de hand van het cureren van een verscheidenheid aan composities ontwerpt het ensemble een elektro-akoestische concertervaring die zowel inhoudelijk als sferisch een brede blik aanreikt en het klimaatthema in al zijn benaderingen aanschouwt.
Last Call tracht op die wijze een globale, brede visie uit te dragen en concipieert die visie in een drieluik: 1. Heden: dialoog tussen de mensheid en de aarde, klimaatverandering, schadelijke impact van de mens; 2. Toekomst: een dystopisch, apocalyptisch en realistisch toekomstbeeld van ons bestaan; 3. Verleden: melancholische herinnering (aan de schoonheid van de natuur). De titel van het project symboliseert een finale oproep tot actie. Hoewel we met Last Call een noodkreet uitroepen, ligt de kracht van het project in de ruimte die we laten voor de interpretatie en beleving van alle betrokken actoren (componisten, muzikanten en publiek). In zekere zin streven we naar een tabula rasa, een kans om een quasi utopische, nieuwe relatie tussen mens en natuur te tekenen – in lijn met de boog die doorheen het concert uitgebouwd wordt. met steun van
ABOUT
J’ai respiré... J’ai respiré pour... à cause de...
Een mens ademt. Soms onhoorbaar, soms luidkeels. Soms heel intiem, soms extreem uitwendig. Maar wat betekent het om vandaag te ademen? Wat betekent het om vandaag te leven, of net niet te leven? Siebe Thijs (1999) creëert een interdisciplinaire muziektheatervoorstelling op tekst van Sony Labou Tansi (1947 - 1995), een Congolese dichter die tot de Afrikaanse avant-garde kan gerekend worden. Zangeres Herlinde van de Straete (1999) en muzikanten Stef Van Vynckt (harp) en Nathalie Van Meirvenne (fluit) van EMC - Extended Music Collective verklanken en verbeelden een inwendige zoektocht naar het bestaan, naar het onderbewuste van de mens en zijn interactie met de buitenwereld. Abstracte videobeelden van visueel kunstenaar Paulius Šliaupa (1990) en elektronische soundscapes gaan in interactie met de vraagstellingen van de drie personages op het podium. in samenwerking met
|
Extended Music Collective (EMC) is a chamber music ensemble exploring the diverse spectrum of new music.
EMC strives to incorporate new composers within an established contemporary concert experience. Setting aside the norm for what defines a performance, EMC seeks out collaborations wherein the musicians work closely alongside young composers as well as renowned names from all over the world. It is our mission to include and encourage diversity within the field and endeavor to bring socially relevant aspects within humanity to the stage. EMC creates bonds that narrows down the distance between creator and performer to interdisciplinary relations and worldwide friendships. Including music from all around the world strengthens the vision of creating a globally informed audience. Our performers never shy away from an adventurous program where flexible combinations are intertwined with solo performances be it acoustically or accompanied by live electronics. Previous projects resulted in collabarotions in various ways with, among others, Anne Leileluha Lanzelotti, Jason Eckardt, Baldwin Giang, Kalaisan Kalaichelvan, Vache Sharafyan, Anuj Bhutani, Frank Nuyts, Ollie Hawker, Benjamin Portzen, Siebe Thijs, Ward De Vleeschhouwer, Alireza Farhang et al. Upcoming projects include collaborations with Elena Rykova and performances of new arrangements of Julius Eastman and David Lang. our performers | Stef Van Vynckt | harp Nina Vanhoenacker | cello Ward De Vleeschhouwer | piano Franches Dhont | soprano Nolan Ehlers | percussion Zoe Markle | double bass Camilo Angeles | flutes Jaume Darbra Fa | flutes NL
Extended Music Collective streeft ernaar nieuwe componisten te integreren binnen een gevestigde hedendaagse concertervaring. EMC zet de norm voor wat een voorstelling definieert opzij en zoekt naar samenwerkingsverbanden waarin de musici nauw samenwerken met zowel jonge componisten als gerenommeerde namen van over de hele wereld. Het is onze missie om diversiteit in het werkveld te integreren en aan te moedigen en om sociaal relevante aspecten van de mensheid naar het podium te brengen. EMC creëert banden die de afstand tussen schepper en uitvoerder verkleinen tot interdisciplinaire relaties en wereldwijde vriendschappen. Het opnemen van muziek van over de hele wereld versterkt de visie van het creëren van een wereldwijd geïnformeerd publiek. Onze performers schrikken niet terug voor een avontuurlijk programma waarin flexibele combinaties worden verweven met solo-optredens, of het nu akoestisch is of begeleid door live elektronica. FR
Extended Music Collective s'efforce d'intégrer de nouveaux compositeurs dans une expérience de concert contemporain bien établie. Mettant de côté la norme de ce qui définit une performance, EMC recherche des collaborations dans lesquelles les musiciens travaillent étroitement avec de jeunes compositeurs ainsi que des noms renommés du monde entier. Notre mission est d'inclure et d'encourager la diversité dans le domaine et de s'efforcer d'apporter sur scène des aspects socialement pertinents de l'humanité. L'EMC crée des liens qui réduisent la distance entre le créateur et l'interprète à des relations interdisciplinaires et à des amitiés mondiales. L'inclusion de la musique du monde entier renforce la vision de la création d'un public informé au niveau mondial. Nos interprètes n'ont jamais peur d'un programme aventureux où des combinaisons flexibles sont entrelacées avec des performances en solo, que ce soit en acoustique ou accompagné d'électronique en direct. |
NOVEMBER 24
Roeselare (BE) NOVEMBER 23 De Graaf, Gent (BE) OCTOBER 24 Conservatorium aan Zee, Oostende (BE) JULY 10 Fulton Street Collective, Chicago (US) JULY 1-6 Avaloch Farm Music Institute (US) JUNE 22 Accademia Filarmonica Romana, Rome (IT) JUNE 6 American Academy, Rome (IT) MAY 19 Secret Location, Gent (BE) MAY 18 Conservatorium aan Zee, Oostende (BE) |
APRIL 28
Pulcheria, Leuven (BE) MARCH 8 Ha Concerts, Gent (BE) FEBRUARY 12-15 Glasgow (UK) FEBRUARY 4 Conservatorium aan Zee, Oostende (BE) JANUARY 26 Banff Centre for Arts and Creativity (CA) JANUARY 25 Banff Centre for Arts and Creativity (CA) JANUARY 23 Banff Centre for Arts and Creativity (CA) JANUARY 19 Banff Centre for Arts and Creativity (CA) JANUARY 18 Banff Centre for Arts and Creativity (CA) |
|
E || [email protected] |